Netværks- og videnshus
for socialt ansvar

Du skal afskedige en medarbejder

Tænk godt igennem hvor, hvornår, hvorfor og hvordan du gør det, når en medarbejder skal afskediges.

En-medarbejd-skal-afskedigeEn opsigelse er næsten altid en voldsom belastning for den opsagte – og også for dig vil situationen typisk være ubehagelig.

Ikke desto mindre er det dit ansvar som leder, at opsigelsen forløber ordentligt.

 

Overvej følgende før, under og efter opsigelsen:

  1. Hvornår skal opsigelsen afleveres?
  2. Hvor skal opsigelsen finde sted?
  3. Hvordan skal opsigelsen afleveres?
  4. Hvilken reaktion kan du forvente?
  5. Hvem skal informeres om opsigelsen?
  6. Hvad med de tilbageværende medarbejdere?

Læs mere her:

Læs mere om hvad du kan gøre, hvis du skal afskedige en medarbejder.

  • Hvornår skal opsigelsen afleveres?

    Der er intet optimalt tidspunkt for en opsigelse. Men tænk alligevel på, at medarbejderen bør have mulighed for at tale med sine kolleger eller sin tillidsrepræsentant bagefter. En uskreven regel er, at man aldrig opsiger på en fredag.
  • Hvor skal opsigelsen finde sted?

    Find et lokale, hvor der er ro og fred, og hvor der ikke er mange medarbejdere, som møder den opsagte, når samtalen er overstået.
  • Hvordan skal opsigelsen afleveres?

    Giv opsigelsen i utvetydige vendinger med information om vilkår og årsag til opsigelsen. Undgå at give den opsagte falske forhåbninger.
  • Hvilken reaktion kan du forvente?

    Medarbejdere kan fx reagere på en opsigelse med vrede, ved at blive kede af det eller med tavshed. Nogle medarbejdere vil reagere med et forsøg på at forhandle om at blive i jobbet.
  • Hvem skal informeres om opsigelsen?

    Meddel hurtigt afskedigelsen til dem, der har behov for at kende til den, og giv derefter en intern meddelelse om fratrædelsen.
  • Hvad med de tilbageværende medarbejdere?

    Du sikrer trygheden hos de medarbejdere, der ikke skal afskediges, med rigelige mængder information og åbenhed.