Socialt engagement på bundlinjen

1. februar 2011

Kan virksomheder tjene penge på at være gode?

Socialt engagement på bundlinjen

I mange virksomheder begynder socialt engagement og CSR - Corporate Social Responsibility - som en hjertesag hos en leder eller en anden ildsjæl. Det sociale engagement giver god mening på den personlige bundlinje hos den enkelte.

Men er det også en god investering på virksomhedens bundlinje?

Kan socialt engagement og god forretning gå hånd i hånd, når virksomheden fx skåner miljøet, tager udsatte ledige i praktik eller nedbringer sygefraværet?

Svaret er ja. En række undersøgelser og erfaringer peger på, at investeringer i socialt engagement har positive effekter i virksomheden og dermed gavner forretningen.

Ikke alt kan måles direkte på bundlinjen eller bevises forskningsmæssigt, men der er andre gevinster. Det er fx velkendt, at en virksomhed, der tager et socialt ansvar, ofte også er en virksomhed med høj trivsel blandt medarbejderne.

I denne pjece præsenteres undersøgelser og eksempler på, hvordan socialt engagement faktisk betaler sig for virksomheden.

Download pjecen som pdf

Bestil udgivelser fra Cabi.