Trin 5: Håndtér udfordringerne - den svære samtale

Som leder skal du kunne afholde en samtale med din sygemeldte medarbejder, hvor I sammen finder gode løsninger. Her finder du viden om, hvordan du bedst forbereder dig til en såkaldt svær samtale.

Svære samtaler bruges til dels at forebygge og dels at tage hånd om problemer, hvor der er noget på spil. Det kan være situationer som mistanke om misbrug, et drypvist sygefravær, stresssymptomer, konflikter mellem medarbejdere eller langtidssygemeldinger.

Siden 2010 har det været et lovkrav, at virksomheder gennemfører samtaler med langtidssygemeldte medarbejdere, inden udgangen af 4. sygeuge.

Samtalens 3 faser

Den svære samtale kan derfor deles ind i tre faser med hver sine opgaver for dig som leder: før, under og efter samtalen.

Prioriterer du alle tre faser og har succes med samtalerne, kan de medvirke til at skabe trivsel, forebygge sygefravær, fastholde medarbejdere og sikre god varetagelse af arbejdsopgaver.

undefined

 (klik på billedet og forstør)

 

Vil du vide mere?

Kom i dybden med samtalens tre faser og få styr på de grundlæggende værktøjer til afholdelse af svære samtaler med medarbejderne.

Download kataloget "Når samtaler med medarbejderne er svære"


 

Tilbage til Trin 4: Følg op på sygefraværet

Forfra med Værktøjskasse til sygefravær