Sygefraværspolitik

Stresspolitik, trivselspolitik, fraværspolitik, retningslinjer, håndtering af sygefravær og trivsel. Uanset hvad I kalder det, så er det vigtigste, at der er gennemsigtighed for ledere og medarbejdere ift., hvad er vores hensigter, og hvordan håndterer vi sygefravær? 

Med en sygefraværspolitik er I klædt godt på og har nogle rammer, I kan holde jer til. Både i det daglige og når det uventede sker.

- At vi har en sygefraværspolitik betyder, at vi har en fælles forståelse af, hvordan sygefraværet håndteres i virksomheden. Både som leder og som medarbejder ved man, hvad der forventes af en. Vi har en klar ansvarsfordeling. Og så er den med til at synliggøre, at vi har fokus på medarbejdernes trivsel.

Leder i en mellemstor produktionsvirksomhed

Alene det, at I har taget stilling til og beskrevet, hvordan I gør, og hvorfor I gør sådan, ved vi, kan virke forebyggende på sygefraværet og fremme trivslen.

En sygefraværspolitik kan være ganske enkel med nogle få retningslinjer. Den kan også være omfattende, hvor I kommer omkring alt fra forebyggelse af stress til de konkrete arbejdsgange ved sygefravær og de forskellige roller på virksomheden.

Se eksempel på en omfattende sygefraværspolitik fra et mellemstort anlægsgartnerfirma. 

-

Start med at finde ud af, hvad jeres grundlag og niveau skal være. I kan med fordel være opmærksom på balancen mellem hensynet til den enkelte sygemeldte medarbejder, teamet/afdelingen og virksomhedens daglige drift og økonomi.

Vi har lavet en skabelon, I kan bruge, når I skal i gang med at nedskrive jeres egen sygefraværspolitik.

Hent skabelon

- For os er det vigtigt, at vores sygefraværspolitik signalerer, at man ikke skal være flov over, hvis man bliver syg. Vi vil dialogen og er ikke konfliktsky, men vil gerne sætte fokus på mulighederne.

Leder i et mellemstort anlægsgartnerfirma

INSPIRATION

Formuler et grundlag for jeres politik - sådan!

Det er en hjælp for alle på virksomheden, hvis I klart og konkret fortæller, hvad grundlaget er for jeres politik. Hvad er hensigten og formålet med den? Se et par eksempler her.

Eksempel 1: Et mellemstort rengøringsfirma har formuleret deres grundlag således:

- At skabe åbenhed omkring sygefraværet og konsekvenserne for arbejdspladsen og kollegaerne

- At leder og medarbejder har et fælles ansvar for at nedbringe sygefraværet

- At leder og medarbejdere har pligt til at deltage aktivt og finde løsninger

- At medarbejderne skal opleve lederens indsats som tillidsfuld.

Eksempel 2: En mellemstor IT-virksomhed har formuleret deres grundlag således:

Sygdom kan ramme alle og indebærer ikke alene en begrænsning i udførelsen af arbejdsopgaverne, men påvirker også samspillet mellem medarbejderne på arbejdspladsen.

Derfor er det XXXXs hensigt at forebygge både kort og længerevarende sygdom samt støtte medarbejdere, der er blevet syge, så de på bedst mulig vis kan vende tilbage til arbejdet.

SKABELON

Brug denne skabelon, når I skal lave jeres egen sygefraværspolitik. Skabelonen sikrer, at I får beskrevet de vigtigste områder lige fra formål og opfølgning på sygefravær til retningslinjer og roller.  

Hent skabelon

Kom i gang med at lave en sygefraværspolitik

På siden her guider vi jer trin for trin. Vi har også lavet en skabelon, I kan lade jer inspirere af, så I nemt kan komme igang.

Læs mere

Lav retningslinjer og systematikker - som minimum

Hvis I ikke er klar til at udarbejde en mere omfattende eller detaljeret sygefraværspolitik, er det en god ide at have nogle nedskrevne retningslinjer og systematikker.

Læs mere

SPØRG CABI

Har du spørgsmål om sygefraværspolitik?

I er meget velkomne til at tage kontakt til vores konsulenter, som sidder klar til at hjælpe jer i mål.​

| Denne service er gratis for dig, fordi Cabi får offentlige midler på Finansloven |

Din medarbejder er syg, hvad gør du?

Se, hvad du har pligt til at gøre, og hvad du kan vælge at gøre for at støtte medarbejderen.

Vi guider dig
Viden og baggrund

Hold kontakt til den syge medarbejder

Hold kontakten til en sygemeldt medarbejder, hvis sygemeldingen strækker sig over en længere periode. Det giver klarhed for både leder og medarbejder.

Læs mere