Inspiration: Jobcentret som rekrutteringspartner

I samarbejdet mellem jobcenter og virksomhed, skal jobcentret være let tilgængeligt for virksomheden og yde god service. Få inspiration fra andre jobcentre til, hvordan I kan imødekomme dette.

Som rekrutteringspartner kan jobcentret fx hjælpe virksomheden med at udvælge fem profiler, der matcher de kompetencer, som virksomheden efterspørger. Og derefter er det virksomhedens opgave at udvælge den rette medarbejder på grundlag af jobcentrets ”grovsortering”.

Inspiration til arbejdet med rekruttering

Cabi har samlet cases og materialer til inspiration til arbejdet med rekruttering.

 

LinkedIn som rekrutteringskanal

Det sociale medie LinkedIn bliver i Jobcenter Ikast-Brande brugt som et redskab til at formidle job og matche virksomheder, der søger medarbejdere med ledige kandidater fra jobcentret.

Virksomhedskonsulent i Jobcenter Ikast-Brande Charlotte Fenger er administrator af Ikast-Brande Kommunes virksomhedsside og LindkedIn-gruppen Jobcenter Ikast-Brande.

I gruppen bliver der opslået ledige stillinger, job med løntilskud og praktikpladser, og alle ledige opfordres til at søge stillingerne.

Gode råd til brugen af LinkedIn

Jobcenter Ikast-Brande har forfattet nogle retningslinjer for brug af, og god adfærd på LinkedIn, hvis man bruger værktøjet i sit arbejde. Det er blandt andet følgende:

  • Du har ytringsfrihed, men som ansat ved kommunen skal du overholde lovene om bl.a. tavshedspligt.
  • Brug den stillingsbetegnelse, du bruger i det daglige arbejde.
  • Brug et profilbillede, der er professionelt og som udstråler venlighed og imødekommenhed.

Se, hvordan Tonny Mikkelsen, rekrutteringskonsulent i Jobcenter Skanderborg, præsenterer sig på sin LinkedIn-profil.

Til top

IT-løsninger

Flere jobcentre har fået udviklet computerprogrammer, der giver medarbejderne overblik over, hvilke ubesatte job og tilbud, der findes i kommunen.

Læs case-beskrivelser fra:

Til top

Hotline

Jobcenter Ikast-Brande har oprettet en hotline til virksomheder, som har brug for at rekruttere. Her kan de henvende sig dagligt mellem 8-16, hvis de har behov for arbejdskraft, og jobcentret forsøger derefter at finde de kandidater, der matcher jobbet.

Her kan virksomhederne også få information om ansættelse af medarbejdere på særlige vilkår.

Se mere om, hvordan rekrutteringsprocessen foregår med Jobcenter Ikast-Brandes hotline til rekruttering.

Jobservice Danmark er en landsdækkende hotline med ét fælles telefonnummer, som virksomhederne kan benytte. Herefter vil et eller flere tovholder-jobcentre sørge for koordineringen 

Virksomhedssamarbejdet er mere end rekruttering

Jobcenterets samarbejde med virksomheder kan handle om mere end rekruttering og virksomhedspraktik.

Ud over ansættelser på helt ordinære vilkår kan jobcentret også være virksomhedens sparringspartner i forbindelse med etablering af: