Case: Ressourceværksted

Lyngby-Taarbæk Kommune har etableret et ressourceværksted for borgere, som skal i ressourceforløb. Det bygger gode relationer og får borgerne til at tage ansvar for egen sag.

Lyngby-Taarbæk har oplevet udfordringer med at få borgerne til at forholde sig aktivt til det ressourceforløb, de er blevet bevilliget. I samtalerne med borgerne oplevede de koordinerende sagsbehandlere, at det var vanskeligt for borgerne at finde ind i en ny rolle, hvor de bliver inddraget og får indflydelse på egen situation.

Derfor har kommunen oprettet ressourceværkstedet, som er et fælles opstartsforløb for borgere, som får bevilliget ressourceforløbet. Det giver borgerne en god start på ressourceforløbet, og de koordinerende sagsbehandlere oplever borgere, som er mere motiverede for at udvikle deres arbejdsevne.

Her kan du læse nærmere om Lyngby-Taarbæks erfaringer med ressourceværkstedet.

I 2014 blev der gennemført to opstartsforløb med 10 deltagere på hver. I alt har 14 gennemført, og pr. februar 2015 er flere begyndt i virksomhedspraktik mens en er på vej i ordinært job.

Tæt opfølgning og erfarne medarbejdere

Overordnet er erfaringerne fra Lyngby-Taarbæk, at et en god start på et ressourceforløb kræver følgende:

  • Tæt opfølgning – ofte har borgerne ikke profiteret nok af de tilbud, der eksisterer. Se Lav god opfølgning
  • Koordinering – Det er helt centralt at koordinere tilbud, så de understøtter hinanden. Her er ventetid i psykiatrien en udfordring.
  • Tilpasning – Det er afgørende, at borgeren er motiveret. Derfor skal tilbud tilpasses, så borgeren stadig kan finde motivation. Se Få styr på tilbudene
  • Tålmodighed – Det er en målgruppe, som bevæger sig fremad med små skridt.
  • Erfarne medarbejdere – Koordinerende sagsbehandlere, som arbejder med ressourceforløb, skal være dygtige til at tage styringen og i stand til at arbejde sammen med mange forskellige borgere.