Partnerskab med socialøkonomisk virksomhed

CSR-partnerskaber giver socialøkonomiske og ordinære virksomheder mulighed for at drive forretning sammen og samtidig løse velfærdsudfordringer ved at give plads til udsatte grupper på arbejdsmarkedet.

Socialøkonomiske og ordinære virksomheder er ofte umage parter, men det kan godt lade sig gøre at have et godt samarbejde alligevel. Og når begge parter får værdi ud af samarbejdet, går det op i en højere enhed. Her er en tjekliste med ti gode råd til, hvad I bør overveje, når I etablerer et partnerskab.

Den ordinære virksomhed kan fx få løst nogle opgaver hos sin socialøkonomiske partner. – Og den socialøkonomiske virksomhed kan måske trække på forretningserfaringen hos den ordinære virksomhed.

Læs mere om socialøkonomisk virksomhed

Hent cases til inspiration

Vi har samlet fem eksempler på ordinære og socialøkonomiske virksomheder, der har indgået tætte partnerskaber, som skaber værdi for hinanden. Partnerskaberne har vidt forskellige fokusområder og illustrerer at der er mange forskellige måder at arbejde sammen på.

undefined Bistad styrker forretningskonceptet

undefined Sociale købmænd holder liv i landdistrikter

undefined Fra kommunal institution til socialøkonomisk virksomhed

undefined Optimeret produktion skal give bæredygtig forretning

undefined Umage partnere samarbejder om at skabe møbelserie

Derudover er Jyske Bank på trapperne med fem singles (længere artikler) om værdiskabende partnerskaber mellem ordinære og socialøkonomiske virksomheder. Dem kan du downloade her:

Jyske Bank har desuden selv et samarbejde med den socialøkonomiske virksomhed fødevareBanken.

Flere gode eksempler

Mange andre socialøkonomiske og ordinære virksomheder har indgået partnerskaber. Her er yderligere fem eksempler på samarbejde:

  • Bornholmtours og Bornholms Middelaldercenter i samarbejde om at udvikle nye turistkoncepter for at nå ud til nye kundegrupper.
  • KFUM’s Sociale Arbejde og KoFaUM Design får styrket forretningskonceptet med hjælp fra konsulentvirksomheden Flying October.
  • Kaffé Fair driver cafe som afklaringstilbud for udsatte unge i samarbejde med Himmerland Boligforening, der vil hjælpe nye socialøkonomiske virksomheder på vej.
  • Bageriet Il Fornaio får løst kørselsopgaver af Casa Rosso og udvider samarbejdet med socaiøkonomisk vikarservice.
  • Fysioterapien i Horsens Sundhedshus hjælper Sundhedscafeen med at udvikle forretningspotentialet og udvide kundegrundlaget.

Traditionel virksomhed: bak op ved at købe socialt

Ved at handle med en socialøkonomisk virksomhed kan du som traditionel virksomhed støtte op om et godt formål og derigennem selv tage og synliggøre et socialt ansvar.

Det gør en stor forskel - for den socialøkonomiske virksomhed såvel som for samfundsøkonomien.

Læs mere om, hvordan du handler med en socialøkonomisk virksomhed - og hvorfor du bør gøre det!
OBS! Linket fører til hjemmesiden for Vækstcenter for Socialøkonomiske virksomheder, som blev lukket d. 1. januar 2016. Siden drives, men opdateres ikke, af Erhvervsstyrelsen. Cabi vurderer, at indholdet på siden fortsat er relevant og gyldigt, hvorfor vi opretholder links til hjemmesiden.