Aktiviteter, resultater og perspektiver

11. maj 2015

Langt flere danske virksomheder kan blive mere socialt ansvarlige og konkurrencedygtige på samme tid, lyder hovedkonklusionen i ny rapport.

Aktiviteter, resultater og perspektiver

Udgiver: Den Sociale Kapitalfond

Hvordan får vi flere danske virksomheder til at tage et større socialt ansvar, når de samtidig skal klare sig på et konkurrencepræget marked? Det giver Danmarks første sociale investeringsfond et bud på.

 

Den Sociale Kapitalfond blev i slutningen af 2011 stiftet af TrygFonden, der donerer 75 mio. kr. til Fondens arbejde i 2011-17.

I en ny rapport gør Den Sociale Kapitalfond status på de første tre års arbejde. I 2011-14 har Fonden analyseret over 450 virksomheder – den største kortlægning på området hidtil – og samarbejdet med 27 sociale virksomheder i sine investeringer og acceleratorprogrammer.

Resultaterne er bl.a. 114 nye job og uddannelsespladser samt vækst og bedre bundlinjer i virksomhederne. På den baggrund præsenterer rapporten et bud på, hvilke virksomheder der har størst potentiale for med succes at kombinere et stort socialt ansvar med høj vækst og gode resultater:

  • Det er typisk små og mellemstore virksomheder med stærk lokal forankring på udvalgte industri- og serviceområdet. De satser på nicheområder hvor kunderne efterspørger kvalitet og lægger vægt på den gode historie, og ikke alene på pris og mængde. Og de sikrer en klar sammenhæng mellem den sociale indsats og virksomhedens mission og kerneforretning – frem for kun at have det sociale aspekt ”til pynt”.
  • I dag har 30 pct. af alle private virksomheder i Danmark ansat udsatte mennesker med offentlig støtte. Og mange virksomheder vil gerne vil gøre mere for flere udsatte ledige, hvis det kan spille sammen med en fornuftig forretning. En undersøgelse fra videnshuset Cabi viste for nyligt at 56 pct. af de private virksomheder er åbne for at få udsatte ledige i fx virksomhedspraktik, løntilskudsforløb eller fleksjob.

Download rapporten i pdf.