Udsatte unge mellem 15-24 år

Udsatte unge er unge med særlige psykiske, sociale og/eller helbredsmæssige problemer. Det er unge, der har behov for en særlig uddannelses- og beskæftigelsesmæssig indsats, der involverer flere aktører.

Det er unge, der har brug særlig støtte for at klare sig socialt, beskæftigelsesmæssigt og uddannelsesmæssigt.

Kommunens børn- og ungeafdeling (B&U) har ansvaret for at tilbyde den nødvendige støtte til udsatte unge under 18 år.

Samtidig har Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) ansvaret for alle unge, der ikke er i gang med uddannelse eller arbejde.

B&U har i langt de fleste tilfælde allerede kontakt med den unge, inden UU kommer ind i billedet, og bør derfor kontakte UU for at koordinere indsatsen. UU skal under alle omstændigheder foretage en uddannelsesparathedsvurdering af den unge, og her vil B&U´s oplysninger om den unge højst sandsynligt være relevante.

Vær opmærksom på, at UU betragtes som en anden forvaltningsmyndighed. Dette har bl.a. betydning, når de videregiver oplysninger – se evt. mere under Udveksling af oplysninger om unge.

B&U har bl.a. mulighed for at tilbyde den unge praktikforløb hos offentlige eller private arbejdsgivere. UU kan tilbyde brobygningsforløb og særlige støtteordninger inden for rammerne af det almindelige uddannelsessystem. Hvis denne indsats ikke vurderes at være tilstrækkelig, kan jobcentret inddrages.

Jobcentret kan tilbyde udsatte unge under 18 år praktikforløb med godtgørelse, tillægsydelser, hjælpemidler og mentorordning. Når den unge fylder 18 år, overgår hovedansvaret til jobcentret.

UU har dog stadig pligt til at tilbyde uddannelsesvejledning til unge over 18 år , og for udsatte unge kan B&U stadig være involveret i indsatsen. Hvis den unge har store sociale, psykiske eller helbredsmæssige problemer, hvis det fx er en sent udviklet ung, kan det være nødvendigt, at jobcentret – ofte i samarbejde med de to andre aktører – iværksætter et længerevarende uddannelses- og opkvalificeringsforløb.

Den særlige indsats overfor udsatte unge

Praktikforløb for udsatte unge

B&U kan som et led i en særlig indsats overfor udsatte unge under 18 år formidle praktiktilbud hos en offentlig eller privat arbejdsgiver og udbetale en godtgørelse til den unge.

Formålet er at fastholde socialt belastede unges tilknytning til uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet - med andre ord støtte dem til en positiv arbejdsidentitet.
Tilbuddet gives til belastede unge, som:

  • Har problemer med at begå sig i livet og er udsat for risiko for at udvikle negativ arbejdsidentitet
  • Har problemer i forhold til deres familie og hvis netværk i øvrigt består af kammerater med samme problemer
  • Ofte også har problemer med at fastholde kontakten til skolesystemet

Godtgørelsen

B&U skal fastsætte godtgørelsen således, at den ikke tilsidesætter forældrenes forsørgelsespligt. Der kan derfor på den ene side ikke være tale om en egentlig løn, men på den anden side et beløb stort nok til at bidrage til fastholdelse af den unges motivation for praktiktilbuddet.

KL har fastsat en vejledende timesats for godtgørelsen. Godtgørelsen er skattepligtig.

Forholdet til indsatsen i UU og jobcenter

Det vil være naturligt, at B&U i samarbejde med UU forinden har vurderet, at den unge skal tilbydes et praktikforløb, og at forløbet er en del af den unges uddannelsesplan.

B&U kan også inddrage jobcentret , hvis den unge har brug for et beskæftigelsestilbud.

Se mere under Beskæftigelsestilbud til unge under 18 år.

Særlige uddannelsestilbud og uddannelsesforløb for udsatte unge

Udgangspunktet er, at alle unge efter undervisningspligtens ophør skal kunne tilbydes et uddannelsesforløb, uanset graden og omfanget af deres sociale, psykiske og/eller helbredsmæssige problemer. Der findes en vifte af uddannelsestilbud på forskellige niveauer til de forskellige målgrupper:

Erhvervsgrunduddannelse (EGU)

EGU er en kort erhvervsrettet ungdomsuddannelse til unge som pga. faglige, personlige og sociale problemer ikke er parat til at begynde på en almindelig erhvervsuddannelse, fx på teknisk skole.

EGU tilrettelægges ved hjælp af en individuel uddannelsesplan, som skræddersyes til den unge i et samarbejde mellem EGU-vejlederen, den unge og evt. forældrene. Uddannelsen varer som regel to år og indeholder i dette tidsrum kun 20-40 ugers skole. Resten af uddannelsen er praktik på en eller flere virksomheder.

Der er praksis for at reducere uddannelsens ugentlige timetal på 37 timer og samtidig forlænge uddannelsens samlede varighed for unge, som ikke er i stand til at følge uddannelsen på fuld tid.

De ansvarlige for forløbet kan være ungdomsskolen, UU, eller jobcentret. Kommunen kan også vælge at lade den lokale produktionsskole løse opgaven. EGU kan kombineres med personlig støtte i form af en støtte-/kontaktperson eller en mentor.

Korte erhvervsuddannelser

Erhvervsuddannelser kan tilrettelægges som korte uddannelsesforløb på omkring to år inklusive grundforløb. Desuden er der i en række erhvervsuddannelser mulighed for at nøjes med at tage et ”trin” i uddannelsen.

Disse muligheder kan kombineres med at bruge længere tid på at gennemføre et grundforløb, hvis eleven har behov for det. Desuden er der på erhvervsuddannelserne mulighed for, at den enkelte elev kan modtage specialpædagogisk støtte (SPS). SPS skal sikre, at elever og studerende med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan gennemføre en uddannelse på lige fod med andre.

Erhvervsskolerne har desuden både en kontaktpersonordning og en mentorordning , som kan styrke den individuelle opfølgning på elever, som har behov for det. Sådanne forløb kan også kombineres med personlig støtte i form af en støtte-/kontaktperson fra B&U eller en mentor via jobcentret.

Særlige forløb, ungdomsskole, produktionsskole, højskole

Desuden er der mulighed for at iværksætte forskellige tiltag, som kan kvalificere den unge til på et senere tidspunkt at begynde på en ungdomsuddannelse. Kommunen kan skræddersy særlige forløb til unge, som ikke er uddannelsesparate.

Der er gode muligheder for at tilrettelægge et individuelt tilbud, som opfylder den enkelte unges behov. Tilbuddet kan fx tilrettelægges på en ungdomsskole, en produktionsskole eller en højskole.

Endelig kan kommunen betale et gymnasium eller en teknisk skole for at gennemføre et særligt tilrettelagt forløb som indslusning til en uddannelse.

Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU)

Unge op til 25 år, som på grund af særlige vanskeligheder ikke kan tage imod et af de nævnte tilbud, har et retskrav på et tilbud om en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse af 3 års varighed.

Målgruppen er derfor som udgangspunkt unge med betydeligt nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne. Det kan være unge udviklingshæmmede, eller unge med aspergers syndrom, ADHD eller autisme.

Uddannelsen er ikke i samme grad som andre ungdomsuddannelser en studie- eller arbejdsmarkedsrettet ungdomsuddannelse, og der er i princippet ingen nedre grænse for, hvor dårlig den unge kan være.

Hvis unge pga. af deres psykiske og fysiske tilstand ikke er i stand til at følge egentlig undervisning, kan uddannelsen sammensættes med større vægt på træning og omsorgsprægede aktiviteter.

Ungdomsuddannelsen indledes med et afklaringsforløb på indtil 12 uger, der skal afdække den unges ønsker og muligheder, herunder for fremtidig uddannelse og beskæftigelse.

I forbindelse med afklaringsforløbet udarbejder UU sammen med den unge og forældrene en individuel uddannelsesplan med en oversigt over de aktiviteter, vejledningssamtaler og praktikophold, som den unge skal tilbydes. UU justerer uddannelsesplanen efter behov og mindst en gang årligt.

Læs evt. mere under Særlig Ungdomsuddannelse.

Forholdet til beskæftigelsestilbud og revalidering

De nævnte forløb kan også gives som beskæftigelsestilbud eller som et led i en revalidering. Man skal dog være opmærksom på, at tilbud om revalidering skal indeholde forløb, der giver personen en reel erhvervskompetence, og det er som udgangspunkt ikke formålet med den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse.

Læs mere om reglerne for revalidering til unge i Unge på revalidering.