Cabi-kursus: Hold gejsten i dine motiverende samtaler med borgere med anden etnisk baggrund end dansk

4. september 2018 kl. 09:00
Aarhus

Sådan kan medarbejdere i den motiverende samtale fastholde det jobrettede fokus og borgerens motivation.

Indhold

Du har sikkert oplevet, at en borger er fuld af forventning og motiveret for jobsøgning til jeres første samtale, men som tiden går, så mister de deres motivation. Med de nydanske borgere kan man som sagsbehandler være ekstra udfordret, når kultur og sprog også bliver en barriere i jeres samarbejde.

”Praktik, hvorfor skal jeg i praktik, jeg vil gerne have et arbejde.”

”Hun spurgte mig, hvad jeg gerne ville arbejde med, så sagde jeg,
at jeg gerne ville være tømrer, så sagde hun, jeg tænker, rengøring kunne
være et mere oplagt emne. Hvis hun allerede har besluttet sig på forhånd,
hvorfor spørger hun så.”

”Jeg vil rigtig gerne arbejde, hvis jeg kunne, men det kan jeg ikke fordi jeg er syg.”

”Jeg lærte, hvad et CV var, men ikke hvordan jeg skulle bruge det.
Jeg lærte at lave en ansøgning, men ikke hvad jeg skulle gøre med den.
Jeg lærte, hvad et vikarbureau var, men ikke hvordan jeg skulle melde mig ind.”

”De ansætter mig ikke ude på virksomheden – det er også, fordi de er racister.”

Ovenstående er alle citater fra flygtninge, der har været eller er i kontakt med jobcenteret. Er dette noget du kender til?? - så er dette kursus skræddersyet til dig!

Kurset tager udgangspunkt i kendte udfordringer fra hverdagen

Hvad skete der egentligt i den proces, hvordan kom det så langt, at borgere kommer med disse udtalelser, og hvordan kan du som sagsbehandler både fastholde det jobrettede fokus og borgerens motivation for at opnå ordinær beskæftigelse?

Med kursets indhold kommer vi omkring alle aspekter og situationer i sagsbehandlernes rolle omkring flygtninge. Målet er, at deltagerne får inspiration, baggrund og tips til at sikre, at borgeren fastholder sin jobparathed og agerer derefter.

Udbyttet for Kommunen og den enkelte medarbejder:

Vi træner samtaler i praksis og kurset giver inspiration og tips til, hvordan man kan sikre, at borgeren fastholder ejerskab i jobsøgningen og får det mest optimale ud af praktikkerne. Det gælder:

  • hvordan du sikrer forståelsen af de mest centrale begreber, som man anvender i jobcenteret som fx ”hvad er en praktik?” og ”hvad er indeholdt i jobcentrerets rolle omkring rådgivning og vejledning?”
  • hvordan du sikrer en rammesætning såvel af rollefordelingen mellem dig og borger som jobcentrets rolle og formål.
  • hvordan du rent faktisk kan vise borgeren, at den viden om kompetencer og joberfaring, du efterspørger hos vedkommende, faktisk også har indflydelse på de tilbud, du kommer med. Ligeledes at den viden bliver anvendt i det fremtidige sagsbehandlingsarbejde etc.

Målgruppe

Sagsbehandlere, virksomhedskonsulenter og integrationsmedarbejdere

Praktisk 

Kurset afholdes 4. september 2018 kl. 9.00-15.00 hos Cabi, Åboulevarden 70.3, 8000 Aarhus C.

Tilmeld dig her

Pris kr. 2.600 (ekskl. moms) inkl. frokost, kaffe og kage. 

Tilmelding er bindende og prisen refunderes ikke ved framelding eller udeblivelse (du kan dog frit overdrage din plads til en kollega).

Se flere aktuelle Cabi-kurser.  

Din underviser 

Nadia El-Gendi, seniorkonsulent i Cabi, har siden 2007 arbejdet med integration og kulturmøder på arbejdsmarkedet.

"Hvis du arbejder med flygtninge i det daglige, kan jeg klart anbefale Nadia El-Gendi fra Cabi til at komme og undervise. Nadia er en fantastisk underviser, hun ved virkelig, hvad hun taler om, og hun er god til at lære fra sig. Hun er god til at stille tingene op, så man får en bedre forståelse. Vi har helt klart fået nogle fantastiske redskaber med os, som vi kan bruge i det daglige arbejde med vores integrationsborgere", siger Mette Sørensen fra Vesthimmerland Kommune efter en kursusdag.