Gå til www.cabiweb.dk

Cabi Nyt - Maj 2014

Ny udgivelse: Gør de svære samtaler med medarbejderne lidt lettere

Samtaler med medarbejdere om emner som fravær eller samarbejdsproblemer er svære, men nødvendige. Cabi har udgivet et nyt katalog, der klæder dig på, så du kan tage de svære samtaler.

Rigtig mange ledere har stået i en situation, hvor de er nødt til at tage en samtale med en medarbejder om et svært emne. Det kan være alt fra mistrivsel, fravær, utilstrækkelig arbejdsindsats til mobning, misbrug, samarbejdsproblemer eller noget helt andet.

Men mange har også oplevet, at det kan være rigtig svært at håndtere sådan en samtale. Så udfordringen ligger i, at få taget den nødvendige samtale alligevel.

Nu har Cabi udgivet kataloget ’Når samtalerne med medarbejderne er svære’, som er særligt målrettet dig, der er leder med personaleansvar.

Her får du viden og værktøjer til, hvad du skal gøre for at få det bedste ud af samtalen. Uanset om den handler om fravær, mobning eller noget helt tredje.

Ledere tvivler på egne evner

Camilla Høholt Smith, seniorkonsulent i Cabi og en af forfatterne til kataloget, har gennem en årrække undervist ledere og personaleansvarlige i, hvordan de skal håndtere den svære samtale, og ifølge hende er der flere årsager til, at mange ledere har problemer med samtaler om følsomme emner.

”Det er svært, fordi der er noget på spil, og en del ledere stoler ikke på deres egne evner til at kunne styre samtalen. Andre frygter medarbejderens reaktion eller oplever emnet for samtalen som meget personligt. Så det handler om at turde tage konflikten og få nogle redskaber til at bruge den svære samtale til noget konstruktivt,” siger Camilla Høholt Smith.

Kataloget er bygget sådan op, at du får tips og værktøjer til, hvad du kan gøre før, under og efter samtalen.

Forbered dig godt

Før samtalen er det fx vigtigt, at du som leder forbereder dig godt. Du skal gøre det klart, hvorfor du vil tage samtale og reflektere over, hvilket indtryk du selv har af medarbejderen.

”Som en del af forberedelsen er det en god ide at sparre med en lederkollega. Så kan du få vendt problematikken, få talt om mulige reaktioner fra medarbejderens side og få hjælp til at tænke i løsninger,” siger Lone Holleufer, trivselskonsulent hos Østjyllands Politi, i kataloget.

Derudover skal du i forberedelsen:

  • Indkalde til samtalen på skrift
  • Finde et passende lokale
  • Sikre at I ikke bliver forstyrret
  • Indhente dokumentation så samtalen ikke kredser om følelser og fornemmelser.

Kataloget blev udgivet i midten af april, og 14 dage senere var over 800 eksemplarer sendt videre til et væld af forskellige virksomheder. Camilla Høholt Smith er imidlertid ikke overrasket over den store efterspørgsel.

”Jeg har efterhånden arbejdet med det her område i en del år, og der er ingen tvivl om, at mange ledere i den grad mangler konkrete værktøjer til, hvordan de skal håndtere den svære samtale. Det er jeg rigtig glad for, at vi nu kan give dem. Man skal også huske på, at udover at løse konkrete problemer, så sender samtalerne også et positivt signal om, at på den her arbejdsplads tager vi hånd om medarbejderne,” siger Camilla Høholt Smith.

Bestil gratis katalog

Kataloget ’Når samtalerne med medarbejderne er svære’ er gratis, og du kan bestille det på Cabis hjemmeside.